Pedofilie v islámu?

Ve jménu Boha milosrdného, slitovného

Téma dětských sňatků v islámu je často předmětem nepochopení a zkreslených výkladů, které vedou k urážkám a ponižování muslimů. Jaká je ale skutečnost?

V otázce dětských sňatků je třeba rozlišit mezi předmanželskou smlouvou a naplněním manželství (pohlavním stykem) - v islámu jde o dvě rozdílné záležitosti. Zatímco islám nestanovuje pevnou věkovou hranici pro uzavření sňatku, klade přísné omezení na naplnění manželství, které je vázáno na dosažení dospělosti a oboustranný souhlas. Historicky bylo zvykem uzavírat sňatky mezi rodinami kvůli majetku, společenskému postavení nebo udržení dobrých vztahů – to však nebylo typické pouze pro muslimské komunity; vyskytovalo se to i v jiných kulturách a náboženstvích.

Klíčové principy islámu v této oblasti zahrnují:

  • Dobrovolnost: Obě strany musí se sňatkem souhlasit; pokud dospělý jedinec s dříve domluveným sňatkem nesouhlasí, má právo jej zrušit.
  • Dospělost: Naplnění manželského svazku je vázáno na dosažení fyzické a psychické zralosti.
  • Zákaz donucování: Jakékoli vynucování sňatku nebo pohlavního styku je hřích a odporuje islámským pravidlům.

Bohužel, v některých částech světa existují praktiky, které jsou s těmito zásadami v rozporu. Například situace, kdy otec provdá svou dceru za staršího muže (často z finančních důvodů) a dochází k sexuálnímu zneužívání dítěte. Takové případy nejsou jen porušením islámského práva, ale i zločinem proti lidskosti.

Pedofilie?

Pedofilie je definována jako trvalá náklonnost, která má erotický rozměr převážně nebo výlučně k nedospělým osobám. Pedofil je tedy člověk, který cítí sexuální přitažlivost k dětem. Z náboženského pohledu je v islámu pohlavní styk s dítětem zakázán. Podle většiny islámských učenců je pedofilie považována za psychickou poruchu, kterou je nutné potlačit. Pokud někdo zažívá tyto pocity, měl by vyhledat odbornou pomoc a podporu, aby je zvládl.

Byl prorok Muhammad (mír s ním) pedofil?

Věk Ajši (kéž je s ní Bůh spokojen), nejmladší manželky proroka Muhammada (mír s ním), při uzavření jejich manželství je předmětem debat. Některé názory uvádějí, že v té době jí bylo kolem šesti let a že manželství bylo naplněno, když jí bylo devět let. Tímto názorem se budu zabývat v tomto článku.

Je však důležité si uvědomit, že tento příběh pochází z více než 1400 let staré historie. V té době mohly být dívky fyzicky vyspělejší a psychicky připravenější na životní výzvy, než si dnes dokážeme představit.

Předtím, než se Muhammad (mír s ním) stal Prorokem, byl v komunitě známý jako čestný, důvěryhodný a pravdomluvný muž. Po zjevení bylo pro jeho následovníky těžké ho obvinit ze lži, protože jeho pověst byla dlouho bez poskvrny.

Samozřejmě, že později byl - jako každý prorok - kritizován, ale sňatek s mladou Ajšou nebyl v tehdejší společnosti považován za problém. Proč? Protože v té době to bylo považováno za normální. Ajša měla navíc i jiné nápadníky. Podobná manželství byla běžná i mezi nemuslimy.

Safíja (kéž je s ní Bůh spokojen)

Další manželka proroka Muhammada (mír s ním), Safíja (židovského původu), měla před sňatkem s ním dvě manželství. Když si ji Muhammad (mír s ním) vzal, byla také poměrně mladá, odhadem mezi 14 a 17 lety. Jak mladá tedy mohla být, když se poprvé vdávala?

Je důležité si uvědomit, že historické kontexty a společenské normy se výrazně lišily od dnešních. I když v minulosti existovaly odlišné kulturní a právní rámce, nelze je přímo srovnávat se současnými standardy. V případě vztahu mezi Prorokem (mír s ním) a Ajšou je relevantní, že v době jejich manželství platily jiné normy týkající se zralosti a věku. Prorok (mír s ním) sám čekal na její zralost a vyspělost, což dokládá, že samotný věk pro něj nebyl určujícím faktorem.

Co se týče jeho vztahů, je třeba zdůraznit, že Prorok Muhammad (mír s ním) byl známý věrností a odpovědným přístupem. Po smrti první manželky Chadídži (kéž je s ní Bůh spokojen) sice uzavřel další manželství, ale vždy s konkrétním důvodem či společenským účelem. Vztah s Ajšou byl podle islámu považován za součást Boží vůle.

Ajša (kéž je s ní Bůh spokojen) a povaha jejich manželství

Je třeba mít na paměti, že historické texty je nutné chápat v kontextu doby, kdy byly zapsány, a nesnažit se je mechanicky aplikovat na současné normy a etiku.

Ajša byla pro Proroka výjimečná - byla jedinou pannou, kterou si vzal. Z pramenů víme, že měla silnou osobnost a projevovala i lidskou žárlivost; například žárlila na zesnulou Chadídžu, protože Prorok posílal dary jejím přátelům.

Ajša vyprávěla mnoho příběhů o životě s Prorokem a v žádném z nich není zmínka o neuspokojivém či neobvyklém chování v jejich vztahu. Naopak, dochované zprávy popisují jejich manželství jako plné lásky, důvěry, respektu, úcty a soucitu. Pokud by v tomto vztahu docházelo k zneužívání, je pravděpodobné, že by se to nějak odrazilo v dochovaných vyprávěních, zejména s ohledem na to, že Ajša byla velmi vyhledávanou osobností a její život byl veřejnosti dobře znám.

Nemuslimové? Historické paralely

Dnes si pod pojmem svatba obvykle představujeme manželství dvou dospělých lidí, kteří se znají delší dobu, milují se a chtějí svou lásku oficiálně potvrdit. Není tomu však tak dávno, kdy tomu bylo jinak.

Karel IV. se oženil již ve svých sedmi letech, stejně stará byla i jeho manželka. Byly to děti, které uzavřely manželství, a k jeho naplnění došlo až později. Karel IV. měl čtyři právoplatné manželky; třetí z nich měla původně být manželkou jeho syna, který zemřel ve dvou letech. Po jeho smrti si ji vzal sám Karel IV., když jí bylo přibližně čtrnáct let a jemu třicet sedm. Jeho čtvrté manželce bylo kolem sedmnácti let a jemu téměř padesát. Takový věkový rozdíl byl v té době běžný nejen mezi šlechtou, ale i v širší společnosti.

Svatby s mladými dívkami byly považovány za normální a nevyvolávaly pohoršení. Věkový rozdíl byl často součástí politických strategií a sňatkových dohod zakořeněných v tradicích a vycházel z politických potřeb a spojenectví.

Tři klíčové body k zamyšlení:

  1. Dětské sňatky nebyly omezeny pouze na muslimské kultury; existovaly i u nemuslimů.
  2. Svatby byly často domluvené dlouho před jejich uzavřením.
  3. Sňatky z politických důvodů a pro udržení dobrých vztahů byly běžné a věkový rozdíl mezi manžely se v té době neřešil.

Další evropské příklady

Za zmínku stojí Anežka Francouzská, která se v devíti letech provdala za mladého Alexia Komnéna, jediného syna byzantského císaře. Po jeho smrti, když jí bylo dvanáct, se provdala za jeho strýce, který byl o mnoho let starší (zhruba 65 let), a po jeho smrti se znovu vdala za vojenského vůdce.

Také Markéta Uherská (byzantská císařovna, soluňská královna a sestra české královny Konstancie), která se v deseti letech stala druhou manželkou byzantského císaře Izáka Angela, ukazuje, jak bylo v minulosti možné, aby tak mladé dívky zastávaly významné postavení. Dnes je těžké si představit, že dítě v tomto věku mohlo být císařovnou, královnou nebo manželkou, ale tehdy to nebylo neobvyklé.

Stejně tak se mladičká Ajša - ať jí bylo devět, deset, jedenáct nebo dvanáct - stala manželkou proroka Muhammada (mír s ním), posledního Proroka, považovaného za pečeť proroků a jednoho z nejčestnějších lidí v historii. Byla po jeho boku devět let a po jeho smrti se již nikdy nevdala, neboť byla „matkou“ věřících. Přibližně 46 let vyprávěla příběhy, učila islám a předala mnoho detailů ze společného života s Prorokem. Kéž je s ní Bůh spokojen.

A Bůh ví nejlépe.